Avatarele


 Avatarele sunt imagini de dimensiuni mici (50x50, 96x96, 100x100) ce se folosesc de catre utilizatorii de Yahoo Messenger, MSN , MySpace sau forumuri pentru o reprezentare grafica personalizata a persoanei in cauza. Avatar deriva din cuvantul sanscrit Avatara, care inseamna incarnare si in general implica o coborare deliberata pe taramul mortii in scopuri speciale. Termenul este utilizat mai ales in texte hinduse. De exemplu, Krishna este al optulea avatar (incarnare) al lui Vishnu the Preserver, venerat de majoritatea hindusilor ca Fiinta Suprema. Dasavatara sunt zece marete incarnari particulare ale lui Vishnu.

Avatarele in programe de messenger

 AOL Instant Messenger (AIM)a fost primul program popular de mesagerie instant care a folosit avatare, preluand ideea de la jocuri pe calculator. Cu toate acestea, utilizatorii de AIM folosesc frecvent denumirea de buddy icons cand se refera la avatare. Astazi, multi clienti cunoscuti de mesagerie instanta folosesc avatarele, inclusiv Trillian, Gaim, Windows Live Messenger si Yahoo! Messenger. Avatarele din mesageria instant sunt de obicei foarte mici. Icon-urile AIM au 48x48 pixeli, desi multe dintre icon-urile online au de obicei de la 50x50 pixeli pana la 100x100 pixeli. O larga varietate de avatare se gasesc pe situri web. 

 Avatarele in jocuri pe computer 

Folosit ca o reprezentare pe computer a unui utilizator, termenul dateaza cel putin din 1985, cand a fost folosit ca nume al unui personaj - jucator in seria Ultima de jocuri pe computer. Jocurile Ultima au fost lansate in 1981, dar termenul a fost introdus in Ultima IV (1985). In jocul Ultima IV scopul jucatorului era de a deveni avatar.

 Avatarele pe forumurile de Internet 

In pofida utilizarii larg raspandite a avatarelor, nu se stie care a fost primul forum care le-a folosit; primele forumuri nu includeau avatarele ca o caracteristica implicita si erau incluse in hack-urile neoficiale inainte de a fi eventual standardizate ulterior. Avatarele de pe forumuri servesc la reprezentarea utilizatorilor si a actiunilor lor, personalizand contributia lor pe forum si pot reprezenta diferite aspecte ale persoanei, credinte, interese sau status social pe forum. Sistemul traditional pentru avatarele folosite pe majoritatea forumurilor este o zona de dimensiune mica (intre 96x96 si100x100 pixeli, de exemplu) in forma de patrat ce apare in zona de postare a mesajelor utilizatorului, unde sunt plasate avatarele. Unele forumuri permit utilizatorului sa incarce o avatarele create de user sau obtinute din alta parte. Alte forumuri permit utilizatorului sa selecteze avatarele dintr-o lista prestabilita sau sa foloseasca un algoritm de auto-descoperire pentru a alege unul de pe pagina respectiva.

 Avatarele in bloguri

Cu toate ca paginile de blog se comporta uneori  ca forumuri, exista mai multe modalitati prin care se posteaza avatarele pe bloguri. O varianta este gravatarul, un avatar preluat de pe un server centralizat si conectat la adresa de e-mail a utilizatorului. Gravatar-urile sunt moderate centralizat, ceea ce inseamna ca li se aplica filtre pentru a fi utilizate la nivel de familie. O alta posibilitate este pavatarul, o eticheta (tag) inclusa in codul HTML al unui website care este legata de un fisier imagine. Exista si conceptul de favatar, sau folosirea unui fisier favicon (prescurtare favorite icon) pe un server, pe care utilizatorul il controleaza ca pe un avatar. Favatarele si pavatarele nu sunt moderate.

 Avatarele in jocuri

Avatarele din jocurile video sunt reprezentarea fizica a jucatorului in lumea jocului. In majoritatea jocurilor, reprezentarea jucatorului este fixa, insa exista o tendinta crescatoare de a oferi un model de baza, un sablon, jocul permitand configurarea trasaturilor fizice dupa cum crede de cuviinta utilizatorul. De exemplu, Carl Johnson, avatarul din Grand Theft Auto: San Andreas, poate fi imbracat cu o gama larga de haine, avand diverse tatuaje si frizuri, si se poate chiar mentine in forma sau poate deveni obez, in functie de actiunile jucatorului. 

 Avatarele in diverse utilizari 

Avatarele sunt utilizate ca reprezentari bidimensionale, tridimensionale sau fantastice ale persoanei in cauza. Criteriile pe care avatarele trebuie sa le indeplineasca pentru a fi folosite, depind in mare masura, de exemplu, de varsta potentialilor utilizatori. Cercetarile sugereaza ca utilizatorii mai tineri pun mai mare accent pe aspectele ce tin de distractie, usurinta utilizarii si de anonimitatea utilizatorului. Pe de alta parte, utilizatorii mai in varsta pun mare pret pe posibilitatea avatarelor de a reflecta asupra infatisarii, identitatii si personalitatii sale. In plus, majoritatea utilizatorilor mai in varsta vor sa poata pune in practica functionalitatile expresive ale avatarelor (de exemplu, exprimarea emotiilor) in timp ce sunt pregatiti sa invete noi metode de navigare pentru a folosi avatare mai complexe. Sociologii de la Stanford's Virtual Human Interaction Lab cerceteaza implicatiile, posibilitatile si interactiunile sociale ce au loc atunci cand oamenii interactioneaza prin avatare.